Aug 14, 2011

Dear pet-lovers..

Haluuu! ^_^


Saya mendapat tahu ramai rakan blogger mempunyai haiwan peliharaan eg. anjing, kucing, kambing (eh! silap), hahaha. So sebagai seorang rakan blogger yang prihatin terhadap rakan-rakannya hari ini saya mau share satu info yang menarik untuk anda semua.

Ukey! Long story short,
Please don't ever feed your pets these kind of food:


Chocolate




Coklat bertindak sama seperti racun bagi kucing, anjing dan lain-lain haiwan peliharaan. Coklat mengandungi Theobromine yang mengganggu sistem urine dan juga jantung. Ia menyebabkan kadar denyutan jantung bertambah dan berdenyut secara tidak menentu which is very dangerous for animals.

Bagi kucing dan anjing Theobromine boleh membawa maut. Ini disebabkan haiwan tidak dapat membersihkan bahan ini dari tubuh badan mereka seperti manusia.

Coklat juga mengandungi kalori yang tinggi yang boleh mendatangkan obesiti pada haiwan dan menghilangkan selera mereka pada makanan normal@biasa. Keracunan coklat menyebabkan diuresis (kencing2) diarrhea (cirit-birit), lethargy (kurang bertenaga dan tidak bermaya), vomiting (muntah2), depression (kemurungan) muscle tremors (involuntary quivering muscle). So the bottom line is, never feed chocolate to your pet!

Bawang




Semua yang berkaitan dengan bawang termasuk la bawang besar, bawang putih, bawang merah, daun bawang, sayur bawang. Bahan yang terkandung dalam bawang boleh memusnahkan sel darah merah di dalam badan kucing dan anjing.

Jika dimakan ia boleh menyebabkan anemia dan kencing berdarah. Toksik di dalam bawang tidak akan hilang walaupun telah dimasak.

Produk tenusu




Kucing dan anjing tidak dapat mengeluarkan enzim yang cukup untuk memecahkan laktosa yang ada di dalam produk tenusu. So durang akan cirit birit (loose bowel) jika meminum susu biasa.

Untuk mengelakkan ini berlaku, anda hendaklah memberi susu yang dijual khas untuk kucing dan anjing contohnya Catsip (lactose-free) yang mengandungi *taurine yang bagus untuk kesihatan mata dan jantung haiwan peliharaan anda.

*Taurine -  taurine penting untuk kucing dan anjing dan ianya hanya terdapat di dalam tisu haiwan. Jadi anda dinasihatkan agar tidak memberi kucing dan anjing peliharaan anda diet vegetarian. Lagipun diurang memang secara semulajadi adalah haiwan karnivor - di reka khas untuk memakan daging.

Makanan masin / bergaram




Tahu ka anda kucing dan anjing tidak mempunyai liang peluh yang sempurna sepertimana manusia? In fact, diurang sangat jarang berpeluh dan hanya memerlukan 1/3 garam berbanding dengan manusia. Disebabkan itu, makanan manusia adalah tidak sesuai bagi haiwan peliharaan anda.

Sotong




Memakan sotong akan menyebabkan kucing (anjing saya kurang pasti) mendapat penyakit kekurangan vitamin B1, dan akan menyebabkan ia susah berjalan atau berdiri. Sotong yang diproses (atau di masak) boleh menyebabkan masalah penghadaman dan muntah-muntah.

Makanan Pedas




Rasa pedas seperti lada dan wasabi adalah terlalu kuat bagi kucing dan anjing. Ia akan mendatangkan rasa gatal kulit, mata, hidung dan mengganggu perut. Disamping itu ia juga boleh melumpuhkan seketika deria mereka.



       FYI, saya suka dan sayang kucing dan anjing, tetapi tidak minat untuk piara..hehe. Maybe sebab dari kecil lagi kami adik beradik tidak dibenarkan piara binatang kecuali ikan akuarium (my bapak tidak suka).

Akhir kata, SAYANGI LAH MEREKA kerana mereka menyayangi anda. ^_^

That's all! TQ for reading! Bai!





- Source: Several Website and Google

21 comments:

Georgie J said...

NICE one!boleh sa refer untuk ambik pet nnt. thanx ya

Aki said...

wah,mantap bosku.. ko lah juga.. paling manang oh tu tips.. hm,tu bawang ada toksik ah,patut manusia pun tia bulih tu. Hahahah..

Yen said...

Georgie: orait bos, ur welcome! :)

Aki: itu c ben faze sja tu keracunan bawang..haha!

Abu Bagi said...

wah nice info...aku baru tahu..tq

Elih Japahar said...

Tapi kan sy tiada haiwan peliharaan lah haha!..nanti mau beli kucing persia..thx infonya..

Echa said...

kekeke..sy ndada jaga pet..
haha.. :)
tp best info ~

virgo19 said...

alamak....geng, mau tau, kucing ku kn suka btul mkn kek...cupcake pun dia suka...dia kmi punya tester tu if cake tu sedap ka x...tmasuk la kek coklat...alala punya byk sdh dia mkn tu....cheese cake pun dia suka mkn ooo...hr tu ada cheddar cheese d rmh pun brebut ah dgn dia...astaga nda blh pla tu tau...huhu

Unknown said...

sy xda pet pula ni.. sy mo ambil c aki punya RIKO.. hehe

aemynadira said...

sy ada baca ni d reader's digest, tp dia xda sebut pula pasal chocolate..now i know!! hee..sy mmg jaga betul pemakanan kucing sy..sbb kucing ni bukan mcm ayam yg bleh makan apa ja kan..hehe..

Kay Masingan said...

tq oyen. Memang ada tahu, tapi baca post ini, rupanya byk lagi yang saya tidak tahu..hehheh

Yen said...

ABU: ur welcome..sama la..sia pun baru tau ni masa cari info.hehe.

Elih: sa pun teda piara pets ni..bah, nanti ko kasi upload pic ah klu suda ada.

echa: hehe..dapat dr internet seja bah ni echa.

virgo19: alala..punya ganas kucing ko..bahaya o..kena jaga tu diet dia bagus2..but i guess u knw what's the best him/her..rite? :D

lilie: bah, nanti sia tulung ko culik c RIKO ah..hohoho.shuuu~ pelan2 nti c aki dgr. :p

Aemy: betul tu..kucing bukan ayam :p..almost semua website yg sia jumpa ckp coklat bahaya untuk pets..so mmg kena jaga la diet dia..bgs la klau macam gitu aemy, u knw what's best for ur cat..:)

Kay: it's my pleasure! ya, sama2 la kita belajar benda baru kan :D

Okayarms said...

Kalo bagi makan ayam tu daging ayam boleh ka? Wakakaa. Itu kira cannibalism suda :P

Yen said...

Arm: haha! kalau ayam tu ko bg makan apa pun tu sihat sja tu (kecuali racun)..hehehe.

fazrulnoor said...

sa nda tau apa itu bawang.

Yen said...

faze: kajian mengatakan memakan bawang boleh mengkacakkan paras rupa..ko tau ka ben? hahaha!

Unknown said...

adei.. baru pula sy tau.. nice info eh.. kalau whiskersnya habis.. selalu bagi makan ikan sardin kingcup.. tia pa2 ka tu aa?

p/s ~kucing sy pandai makan sayur kangkung..

Amanda Christine Wong said...

hey, i'd like to update on ur info if u allow me..(tau2 buat jg..hehe). pasal the bawang. yes, i've read the dangers. BUT only in HUGE quantity baru its dangerous for dogs (coz i research for dogs). quite the contrary, in small doses, it's a GREAT tick repellent! i swear by it. My dogs now are kutu-free :D

beaty said...

thanks for this info yen...yeah nanti sa kasi spread this out lah..jadi kalau manusia yang makan tidak ada apa2 ka juga

Yen said...

nowriz: sa rasa ok juga tu tp jangan byk@selalu la.. :)

Amanda: bulih seja ba amanda :)oh really? i din knw that..thx 4 da info..sa pun baru tau ni..blum pernah try pun..ntah bulih pecaya@ tidak..hehe..kirim salam sma puppy2 cumel ko ah :)

azeanthy: it's ok..tida apa la, better late than sorry ba kan. ;)

beaty: bah, spread the luv!haha!..ai, klu manusia paling suka tu coklat..:D

carolchs said...

dulu masa sa first time piara anjing mini baka urg putih (kunun) sa tu...berabis sa bikin research apa dos and donts dia...yg tu coklat lah paling berabis sa jaga...sa mau juga kasi link ni kisah anjing sa yg rangka pigi makan coklat.

kalau rajin baca la...

http://carolchs.com/2009/bam-bam-and-nutella-spread/

Yen said...

chegu carol: already read it! huu..bikin saspen btul c bambam ni..teda apa2 jg dia kan..sib bek dia nda makan dgn roti gardenia..hehehe.


p/s: say hello to bambam 4 okay. :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...